Jak se dostat po Vánocích zpět do formy
Tipy "jak",  Tipy a Informace

Jak se dostat po Vánocích zpět do formy?

Co když jsem se přes Vánoce neuhlídala a přibrala? Jakou dietu mám teď zahájit?

Možná se pocit přecpání se po Vánocích týká také Tebe. Možná si říkáš, že se necítíš úplně komfortně, ale víš, že po „najetí“ do svého starého režimu se vše zase brzy upraví. Možná jsi ale zrovna ten člověk, který neví, kde začít a v kolečku těchto začarovaných přecpání se, nabírání a hubnoucích pokusů se potácí už nějakou dobu a ne a ne nad nimi zvítězit. Mám pro Tebe dnes pár tipů, jak z tohoto začarovaného kruhu vystoupit.

1. Nezačínej žádnou další drastickou dietu

Často máme pocit, že s tímto stavem musíme udělat něco velmi rychle a to nejlépe zhubnout hned do zítřka. Spousta zejména žen se potom upne k rychlým a drastickým dietám, které možná ze začátku zafungují, ale v dlouhodobém měřítku mají na náš organismus spíše negativní vliv. Ať už jde o další „zpomalení“ už tak „zaseknutého“ metabolismu, tak může jít o další přidružené problémy, které se s extrémně nízkým energetickým příjmem pojí – pokles funkce štítné žlázy, trávící problémy, oslabení imunity, pokles podílu svalové hmoty, nervozita, psychické problémy, … a v neposlední řadě také třeba další přibírání ze stresu nebo v momentě, kdy tento extrém nevydržíme.

Tady doporučuji na to jít určitě s rozvahou, postupně a hlavně dlouhodobě udržitelně s ohledem na svou individualitu a životní styl. Dlouhodobým změnám se věnujeme v Akademii Fit Life a programu Fit Woman.


2. Jez přirozené potraviny

Hlavním klíčem k úspěchu, ať už se stravujeme jakýmkoli stylem je zaměřit se na přirozené potraviny, které našemu tělu dávají kvalitní palivo. Někomu vyhovuje jíst stravu složenou více z bílkovin a tuků, někomu prospívá naopak více sacharidů. Nikomu z nás ale rozhodně neprospívá jíst „junk food“ a mít jídelníček složený převážně ze zpracovaných potravin. Můj pomocník je: Nakupuj jednoduše to, co má nejmíň obalového materiálu a nejméně položek ve svém složení 😉


3. Základem jsou tři jídla denně

Většině z nás (dospělé populaci, která není vrcholovým sportovcem nebo až moc aktivním volnočasovým sportovcem, či nejsme v nějaké ozdravné fázi) postačí tři hlavní jídla denně. Jsou lidé, kterým prospívají i jídla dvě a někdo naopak musí zařadit pro dostatečný příjem i jídlo čtvrté. Určitě ale není nutné zařazovat svačinky každé dvě hodiny. Obecně je to zase tak, že čím více sacharidů v jídelníčku máme, tím frekventovaněji potřebujeme jíst. A naopak čím více je náš jídelníček založen na tucích, tím méně často potřebujeme jíst. Samozřejmě v obou případech nezapomínejme na vlákninu a bílkoviny, které jsou pro náš organismus tak potřebné.


4. Doplňky stravy jsou od slova doplnit

Přesně tak, jak stojí v nadpisu – doplňky doplňujeme plnohodnotný jídelníček a není to o tom jíst/pít nějaké koktejly, jíst např. v dobré víře jen superpotraviny, vitaminy a minerály. Ty by měly tvořit opravdu špičku naší stravovací pyramidy, ale není to to, na čem bychom měli náš jídelníček stavět a od čeho očekávat zázraky.


5. Zařaď pohyb – hlavně ten přirozený

Samozřejmě to není jen o jídle, ale důležitým aspektem je i pohyb. Možná ses rozhodla začít od ledna pořádně cvičit, ale zkus si před tímto začátkem zhodnotit, jestli tento nastavený režim pro Tebe je dlouhodobě udržitelný, vybraný sport Tě baví a opravdu je to Tvá cesta. Často i při režimu několika tréninků týdně zapomínáme na přirozený pohyb během dne – chůzi. Proto zkus opravdu každou hodinu udělat i při sedavém zaměstnání minimálně 250 kroků (za celý den to je např. o 2500 kroků více). Zařaď přirozenou chůzi např. cestou do práce, v obědové pauze nebo cestou z práce. Věř mi, že to udělá opravdu hodně pro naše tělo, psychickou pohodu, mozek, větší produktivitu a ve výsledku i postavu. Doporučení nejen WHO (Světové zdravotnické organizace) na 8 – 10.000 kroků denně není určitě od věci 😉 Nejlepší je trávit čas pohybem na čerstvém vzduchu.


6. Motivuj se a vytrvej dlouhodobě

Nic ale není okamžité, ani cesta ke zdraví a k vytoužené postavě se neděje lusknutím prstu. Vím, že to občas není snadné – například v době, kdy nás naše okolí úplně nepodporuje nebo když se nám našeho cíle nedaří dosáhnout. Věř mi ale, že je to opravdu o dlouhodobé cestě, píli a vytrvalosti. Čím déle jsme si na daný problém zakládali, tím déle pravděpodobně bude trvat jeho vyřešení. Možností máš hned několik. Zkus o své snaze někomu říci, spojit se s kamarádkou, motivuj se v rámci nějaké skupiny, zapoj se do smysluplného programu, kde mají účastníci podobný cíl a řeší Tvé téma nebo si najdi jako parťáka odborníka na danou problematiku, který Ti pomůže najít Tvou cestu rychleji a ušetří Tě několika dalších přešlapů a neúspěchů. Tvým průvodcem můžu být i já, pokud si padneme tzv. do noty .) Neváhej a ozvi se mi.


Závěrem Ti přeji jen to nejlepší v novém roce a spoustu splněných cílů.

Hanka Nutritionist

Leave a Reply

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *