7 Tipů Jak se nepřejídat a nepřibrat o Vánocích
Tipy "jak",  Tipy a Informace

7 TIPŮ Jak se nepřejídat a zbytečně nepřibrat o Vánocích

Vánoční svátky se blíží, určitě jste už vyzkoušeli spoustu skvělých receptů a máte připraveno několik druhů cukroví. Teď si možná říkáte, jestli se do něho pustit už nyní, které tak vyzkoušet jako první… A nebo se ty zásoby už teď začaly velmi rychle zužovat? 🙂

Vím, že Vánoce jsou pro většinu lidí pohodovým časem, který tráví se svými blízkými, rodinou, přáteli a užívají si právě jídla, pití, pochutin, pohádek a vánoční atmosféry. Na druhou stranu ale vím, že není pro každého jednoduché všem těm lákadlům odolat a nějakým způsobem se rozumně ovládat tak, aby potom člověk neměl výčitky a nebylo mu špatně s bonusem několika kil nahoře.

Pro mě samotnou byly před několika lety právě Vánoce obdobím velkých zkoušek. Odolávat těm dobrotám pro mě bylo opravdu těžké a přiznám se, že ta lákadla často vedla až k tomu, že jsem se opravdu přecpávala.Výsledkem byly samozřejmě ty zmíněné výčitky, několik kg navrch a super předsevzetí, jak vše v novém roce zhubnu. Není toto ale zbytečné? Za mě určitě ano. V momentě, kdy jsem ale nevěděla, jak pokušení odolat a jak to vlastně udělat, abych takto řekněme špatně nedopadla, pro mě byla jen těžko uchopitelná věta: „No tak to prostě nejez“ a nebo „Vždyť se nic nestane“. Věděla jsem, že prostě to nejíst, nejde a vždyť se nic nestane na mě neplatí, protože jsem se vždycky tak rozjedla, že jsem nevěděla, kdy mám dost.

Postupem času jsem dospěla do fáze, že mě plné stoly nechávají klidnou a vezmu si opravdu jen to, na co mám hlad/skutečnou chuť. Nebudu se tady dlouhosáhle rozepisovat o tom, že je to o komplexním nastavení jídelníčku, životního stylu a mindsetu, protože to stejně za den není možné zvládnout přenastavit, ale dám Vám rovnou pár tipů, jak vánoční svátky zvládnout co nejlépe bez zbytečných výčitek, kil navrch a zažívacích problémů.

Jak se nepřejídat a nepřibrat o Vánocích

1. Jez dostatečně kvalitní plnohodnotné jídlo

I přes vánoční svátky je fajn udržovat svůj režim ať už je jakýkoli. Pokud jím např. 3 jídla denně, tak v tom pokračuji i ve svátky. Pokud jíme dostatečně plnohodnotné jídlo, neměla by nás nabídka cukroví a dalších pochutin na stole doma či na návštěvě vykolejit. Fajn je třeba taky zvolit nějaký půst (např. půldenní), pokud cítím, že mi pomůže ulevit od předešlého dne a je pro mě žádoucí. Nevolila bych ho ale v situaci, kdy máme problémy se vztahem k jídlu (záchvatovité přejídání, strach z jídla apod.), tam bych se raději držela opravu zejména pravidelnosti a toho, na co jsme zvyklí.

2. Neuzobávej z obložených talířů, nalož si na vlastní talířek

Pokud budeme pořád uzobávat z nachystaných talířů, je dost možné, že to nevědomě přeženeme. Lepší je si dát svou porci na svůj talířek, abychom měli přehled o tom, kolik toho opravdu sníme. Pokud jsme někde na návštěvě, je určitě fajn zaměřit se na určité jídlo, které chceme vyzkoušet, ochutnat a např. si dát nejdřív slaný základ se zeleninou a potom kousek cukroví, pokud chceme. Asi nejšílenější varianta je zobat jedno přes druhé a do toho ještě popíjet alkohol. To nám potom ve výsledku opravdu nemusí být dobře a můžeme toho do sebe takto dostat opravdu hodně.

3. Ochutnej cukroví najednou

Fajn metoda, která se mi osvědčila, je opravdu vzít si cukroví nebo tzv. necukroví, které jsme si připravili, dát si ho na malý talířek a ochutnat ho najednou např. jako hlavní jídlo. Ano, protože energeticky často taková porce opravdu hlavní jídlo tvoří (ne-li více). Takže jednoduše si z něj udělat např. jednou za týden snídani. Prakticky totiž vím, že i když se před tím najíme jiného jídla, stejně ten talířek řada lidí sní. Tak proč ho zrovna nepoužít jako hlavní jídlo?

Jak se nepřejídat a nepřibrat o Vánocích

4. Nepřeháněj to s alkoholem

S alkoholem to opravdu není třeba přehánět. Je to často právě alkohol, který je v toto období energetickou bombou a ještě k tomu nás podněcuje ke konzumaci dalšího jídla. Např. takový oblíbený svařák, má zhruba 200 kcal na 200 ml hrnek a kromě alkoholu obsahuje samozřejmě pouze cukr – cca 25 g na 200 ml. Pokud si člověk dá jeden pohárek, není to asi taková hrůza, ale kolik toho lidé reálně vypijí a k tomu sní? Vol případně sušší víno, jako přípitek šapmpaňské a určitě případný alkohol prokládej vodou.

5. Poděkuj za nabídku jídla na návštěvě, ale vše nemusíš sníst ani si brát domů

Na návštěvě můžeme ochutnat, co nám přijde sympatické, ale vždy můžeme také laskavě odmítnout. Není naší povinností ochutnávat vše a nebo si brát výslušku na měsíc. Uvědom si, že je to vždy Tvá volba, co bude Tvé další sousto. Zvaž nejen okamžité uspokojení, ale zejména to, jak se budeš cítit za hodinu, za dvě, zítra, za měsíc, …. Pokud benefity převládají, ochutnej, pokud naopak, drž se raději na uzdě a slušně odmítni.

6. Jídlo bude i po novém roce, nemusíš sníst vše teď

Pokaždé, když budeš mít pocit, že potřebuješ vše ochutnat, nakoupit, upéct ještě více druhů cukroví, udělat další a další chlebíčky a nevím co všechno, řekni si, že toto můžeš vždycky. Zní to jednoduše, ale udělá to opravdu hodně. „Tohle si přece můžu dát i v lednu“. Ano, je to tak a není to třeba s jídlem přehánět. Raději si plně užívej vánoční atmosféru a přítomnost s těmi, kteří jsou pro Tebe důležití.

7. Hýbej se, choď ven na čerstvý vzduch

I zima je krásným obdobím, kdy můžeme jít ven. Určitě si naplánuj pohyb venku – minimálně procházky, které nezapomínej zařadit zejména mezi návštěvami a pohádkami. Je opravdu fajn účelně si procházku naplánovat a kam můžu dojít pěšky, nejezdím autem. Případně, když autem někam dojedu, dám si závazek, že se např. nejdříve kousek projdu nebo společně projdeme. 🙂 Ve výsledku takové procházky udělají za sváteční období opravdu hodně, i když přímo nevyrazíme do hor. Což je samozřejmě super varianta.


Věřím, že Ti mé tipy pomohou zvládnout svátky z pohledu jídla tak, jak si sama/sám přeješ. Pokud bys opravdu potřebovala pomoc zvládnout tuto situaci a jídlo je pro Tebe pokušením, kterému neodoláš, ozvi se mi a zkusíme to zvládnout společně 😉

Jak se nepřejídat a nepřibrat o Vánocích 7 tipů

Leave a Reply

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *